Saturday, February 28, 2009

Bila Bernada Sinis

Saya ini tidaklah sinikal sangat...jaranglah saya kutuk orang depan2, selalu belakang2 sahaja...haha Saya dapati sejak belakangan ini terlalu banyak perasaan marah dan geram saya pendamkan...nak luahkan tiada tempat, jadi blog ini juga menjadi mangsa kejadian...

Sejak dua menjak ini,saya banyak mengeluarkan kata2 kurang manis terhadap orang especially last sem ini... bukan nak kata dulu saya ni baik tak pernah mengutuk orang lain...tidak,cuma kali ini, bertambah banyak lagi kutukan yang dilemparkan... dah orang yang kutuk, kita kutuk la balik... hasil daripada kelas taekwondo yang mengajar diri self-defense...hah bagus sungguh saya praktikkan di sini...


Dahulu, saya ni agak penakutla orangnya(sekarang pun..terima kasih bihah kerana membenarkan saya tidur di chalet anda kerna ketakutan tempoh hari hehe)... saya suka berdiam diri walaupun orang beri kritikan.. pernah suatu ketika dahulu, seorang yang telah menjatuhkan subjek further m3 mengajak saya jatuh sekali...saya katakan tak nak...



eh...ko hambik chemistry AND further pastu ko housecap... eyh ape masalah ko ha...eyh ko tau tak ramai housecap tak fly.....



tersentap..... ..... .....tak respon pun....biar sahajalah...



monolog dalaman waktu itu: sanggup kau cakap macam itu kepada aku...betapa sakitnya hati aku....rasa amat tertekan...hati ini rasa macam disengat 1001 lebah ...hati beta disentap...mengapa mau rampas putri beta? mengapa mau rampas putri beta? mengapa mau rampas putri beta...~tetibe...

So, diam sahaja saya pada waktu litu....


Tapi, sekarang saya tersedar betapa saya dah pandai mengkaunter attackkan kata2 orang...

suatu malam....saya berjalan pulang ke chalet dengan 2 rakan yang tidak dapat dikenalpasti, kami berjalan lambat menghirup udara segar... lepas itu, terperasan ada seorang gadis ini berjalan laju tercungap2 melepasi kami...sambil itu

dia berkata,"boleh mati jalan dengan korang"...okey mungkin ini tiada maksud apa2... tetapi jika anda kenal si gadis ini, dia ini memang outspoken...dan anda akan tahu sejak menjak dua menjak ni amat kiasu...dan selalulah dia memberi aura kekiasuannya kepada seorang rakan saya yang tidak dikenalpasti sebentar tadi..sampai dia pun tensen...pernah sekali saya terdengar perbualannya dengan rakannya. berbunyi,(adalah beberapa butiran/details yang ditukar demi merahsiakan identiti masing2)



rakan gadis: eyh u dah tanye *tut* nak join kelas tu ke petang ni?


gadis: dah tapi die terhegeh2 nak bagi jawapan...katanya ada fotoshoot apelah... kutnye antara photoshoot yerbook dengan kelas...kelas lagi penting...


mungkin benar kedua2 kenyataannya tentang bahawa kami pada malam itu sepatutnya berjalan lebih laju bergegas ke chalet untuk menelaah sampai mati dan mungkin benar juga bahawa kelas lagi penting daripada house photoshoot.... tapi it all depends on the individu.... jika individu itu nak meghirup udara segar sebelum pulang ke chalet dan menelaah, apa salahnya? jika individu itu punya semangat house yang tinggi, dan telah banyak berjasa kepada house, berjuta-juta kali lebih banyak jasa compared to you kepada ur house, apa salahnya jika dia ingin muka bulatnya dimasukkan dalam house yearbook foto??? apa salahnya????

mungkin saya terlalu terbawa-bawa dengan kenyataan dia ''boleh mati jalan dengan korang"... mungkin dia hanya bermaksud "korang jalan lambatla.fullstop." namun, mungkin saya terover-react, saya mengkaunter balik ayatnya dengan cepat...

"boleh mati jalan dengan korang"

~"matilah"...

mungkin kaunter attack saya tidaklah berbisa ataupun memaksudkan apa2 kepadanya...tapi saya yang berkata saya sendiri tahu apa perasaan saya tatkala menyebut perkataan 'matilah', bukan bermaksud mati secara literally, cuma bermaksud "mampus kau lah"...macam tuh la lebih kurang... atau dalam bahasa ieltsnya... 'whatver'... camtuh je lar... tapi whatever yang ada tanda seru la di belakangnya...menandakan emphasis perkataan itu di hati penyebut...what i'm trying to say is that... tiada yang bersalah dalam hal ini...mungkin ini satu hal yang kecil sahaja... yang menjadi isu di sini bukan kekiasuan si gadis...beliau ada hak untuk berkiasu especially dengan trials coming up.... tapi isunya adalah kelemahan saya sebagai seorang insan yang sudah pandai kaunter attack kutukan orang...

haih saya perlu banyak beristighfar...menenangkan jiwa yang berkerut ini... silap hari, perbuatan saya ini akan merebak menjadi suatu penyakit yang hanya memakan diri sendiri...

note to self:
relax..stay cool calm n collected...cuti nanti, gi madi pedi n fish spa... :)

0 comments: