Saturday, February 21, 2009

Hari2 Sunnah...dan MALAM2 Sunnah


Dari 17 Feb hingga 20 Feb 2009, Days of Sunnah telah melanda KYUEM..
To be honest, i takdelah menghayati sangat hari-hari Sunnah sehinggalah pada suatu tengahari, saya dengan hati yang gumbira on the way pulang ke chalet terlihat suatu notis yang comeyl..Di tengah2 kecomelan itu, kelihatan nama saya terpampang jelas...

Our Last Usrah to all Naqibats...

owh....

dlm hati saya, x sangka dah last usrah, mungkin sepanjang saya jadi naqibat, mmg tak rasa pun macam naqibat~mungkin kerna saya tak melaksanakan tugas dengan baik...tapi saya pergilah juga usrah termasuk briefingnya, at least membaca handouts yang diberikan oleh cik nova adila. yang banyak membantu saya adalah cik dalila rakan seusrah saya... iyelah, ilmu keagaaman saya agak limited~ tgh belajar la ni. cik dalila yang banyak memberi input kepada adik2 usrah kami... saya paling tidak pun membuka dan menutup majlis je lah...huhu...dan buat bising sajelah... hehe *sory dalila*


Selepas Maghrib, selepas makan talam pada hari khamis..

Di tengah2 kebusy-an dan kesesakan di bahagian girls musolla, berjumpa dengan adik2 usrah plus dengan 2 pelakon tambahan usrah saya~seorang mmg kerap dlm usrah saya, cik bihah bowler dan seorg lagi yang kerap buat bising kat telinga saya, cik aaainnnaaa kamil.... saya dh mula cuak,

" Mana Dalila?"...

seorg adik usrah saya berkata," kak dalila ckp die sakit"

"hah, sudah...dah la briefing ptg tadi saya datang lambat...saya baca handouts tuh ala kadar sahaja" bisik saya yang mula berpeluh di bawah kain telekung putih yang ingin dihantar pulang utk dibasuhkan oleh mesin pembasuh LG keesokan harinya...

dari suatu sudut, saya ternampak kelibat Dalila...

yey!!! Alhamdulillah syukur nikmat...~bisik hati kecil badan besar ini...

"Dalilah....." belum sempat berkata apa2...saya sudah nampak kelesuan muka dalila...
kesengauan sedikit suaranya...

"rase kurang sihat lah, nak balik chaletla...sory...bandung korg teruskan lah ye.." lebih kurang macam tuhlah dia berkata...


owh.....

tapi tidak mengapa...
sebagai seorg naqibat yang sharp,berdedikasi dan tangkas menempuhi segala cabaran yang dihadapinya~~~
saya segera mencari rakan usrah yang lain...heheh...saya nampak Liyana QISOS bersama aina kamila sebentar td...

"Yana!! join kitorg liyana...pls..." kata desperate naqibat ini...

"okeyh..okey.."...Liyana membalas dengan senyuman...

yeye!!!! selamat!!! mission accomplished! ~bisik hati ini...

Seperti biasa, kami memulakan dengan the thing I do BEST as a naqibat...

"Kita buka majlis dengan UmmulKitab Al-Fatihah....."

~Al-Fatihah~

"okey Liyana...teruskan ..." hahaha kejam kan saya sebenarnya... tapi sebenarnya xdelah kejam sgt... cuma saya bercakap ala kadar je di usrah...buat lawak,ketawa je berlebih dgn adik2 usrah saya yang sporting abis... *terima kasih kpd plakon tambahan usrah ketiga iaitu skyn yang memberi kami 3 dunkin donuts..huhu mmg saya merestuilah anda jdk vice hsecap topaz...hehe...* ps: skyn bayar royalti lebih sket promote name u kat cni..:P

Tajuk perbincangan usrah kami : Sunnah (duh!)

Diskusi kami berpanjangan sehinggalah kami come across Sunnah sebelum tidur...

Biasalah,
berzikrullah sebelum tidur, kibaskan katil sebelum tidur...Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahuakbar 33x dan kalimah2 toyyibah(btw which saya baru tahu it means kalimah2 yang baik2 belaka).

Saya menambah dalam diskusi kami dgn lagak tahu menahu je,
" Jangan lupa baca ayat Kursi sebelum tidur"

pastu saya bertanya kepada rakan2 usrah saya,
" eyh btulke lepas kita bace ayat Kursi, kita sapu / usap2kan seluruh badan"

mereka mengangguk... saya menambah lagi..
"pastu kita sapu keliling katil kan???"

mereka menjawab," eish, mana de.."

Liyana bersuara," tak payahlah...xdek lah smpai sapu2 katil kita,just badan je"

owh....

hehe teringat pada zaman saya form 1 dulu, masa baru2 masuk MRSM Langkawi...
*flasback starts*

Saya masuk agak lambat...rasanya 4th intake kut pada bulan April 2002...yelah saya taklah sehebat 1st intake tuh...tiba je nak emo...hehe

Di Mrsm langkawi, satu bilik normal 4 org...Tapi memndangkan kami ni masuk lambat, bilik semua sudah penuh, pihak atasan menghumbankan kami 6 budak baru di bilik TV yang kosong ketiadaan TV...

Minggu pertama: homesick sepoi-sepoi bahasa
Minggu kedua: homesick tahap dewa
Minggu ketiga: 'Hantu'sick...

Iyalah bila sudah lama skit di situ, mulalah mendengar cerita-cerita kurang enak ttg kejadian yang berlaku di asrama itu... Tak sah lah kalo satu sekolah asrama itu tiada cerita mistiknya yang tersendiri......

Kami keenam2 penghuni bilik TV itu mula takut cemas cuak... smpai ada yang mintak balik rumah satu minggu (bukan saya, serius bukan saya)... haih sampai kami 5 org yang tinggal kena baca Yassin di setiap penjuru untuk pagarkan bilik TV itu pada suatu malam... mmg setiap malam saya pun baca ayat Kursi sebelum tidur, diusap2 seluruh badan dan juga diusap saya keliling katil...takut punya pasal..dengan harapan katil saya juga dipagarkan...

Aneh sungguh tatkala ketakutan menggangu jiwa ini.... Apabila difikirkan kembali, selama sebulan yang kami penghuni bilik TV itu dilanda musim ketakutan hantu dan selama setahun berada dalam bilik TV itu, tidak pernah sekali pun berlaku kejadian yang tak diingini...
Alhamdulillah...

*tamat sudah flashback*

Berbalik kepada malam selepas Usrah hari Khamis, malam Jumaat itu..
Malam itu rasa teramat free, mungkin kerana keesokan harinya saya percuma block 44,6,55...
cuma perlu ke assembly sahaja...hehe jgn jeles~

Saya pun masuk tidur agak lambat,saya di common room mengedit photo chalet yang perlu dihantar esok...

Jam 1.30pagi~Jemma dah tutup lampu tengah....keadaan mula sunyi...

Jam 2.30 pagi~ saya masuk tidur...lampu bilik sha dah tutup menandakan memang satu chalet telah tidur..

Jam 2.45~ saya mengibas2 katil...teringat apa yang dikatakan semasa usrah sebentar tadi.. mata saya mula meliar ke semua sudut bilik... atas bawah kiri kanan... tak jadi nak tutup lampu..

"Tak pelah malam ni biar on je lah lampu" dalam hati saya..yelah nak gtau sape lagi??

hati dah mula takut...
Saya pun baca Ayat Kursi cuma kali ni saya usapkan badan sahaja...tak diusap keliling katil..
tapi kalau ikutkan hati yang dah cuak ni, nak sahaja mengusap seluruh katil sebagai penenang hati...

mulalah tidur....tapi kali ini,saya tidur ikut sunnah~ berbaring sebelah kanan tangan kanan bawah kepala, lutut membengkok dan tidak meletakkan kaki di atas kaki yang satu lagi...

Alhamdulillah...setelah 30 minit tidak boleh tidur kerana merasakan bagaikan ada 10 pasang mata melihat saya, terlelap juga akhirnya...




Jam 9 pagi~ alamak....Subuh...Ya Allah....



note to self:
ikut Sunnah ikut juga...jangan smpaikan leka dan lupakan yang wajib...

0 comments: