Sunday, February 15, 2009

Berhati-hati Bila Menggoogle...

Salah satu tabiat saya (tak tahu sama ada buruk atau baik), saya suka menggooglekan nama orang termasuk nama saya sendiri. Semangat ingin tahu terlalu kuat untuk dinafikan. Ada juga unsur2 saspen yang membuat jari-jemari ini gatal menaip nama di google search.

Suatu hari di RC, saya telah menurunkan ilmu menggoogle nama orang ini kepada sahabat saya nor liyana farzana...

Yana Farz: Bandung, i boring nih...I'm not in the mood for further..Jom jalan2...

Saya yang tak pernah menolak pelawaan seorang rakan atas sebab
saya seorang kawan yang baik bukan sebab memang saya tak pernah ada mood utk buat homework Dr.Bano, saya pun ajak yana main tenet kat rc..
Keadaan dlm bilik yang dipenuhi komputer perisisan MAC itu sgt sesak dibuat..Ape ke jadah satu kyuem free blok sekarang juga?? bisik hati yg tulus ikhlas nak main tenet ini...

Kami berdua berjaya mendapatkan satu komputer...oh well, sharing is caring...

Saya: Yana, you pernah google or yahoo! search ur own name x?

Yana: (dengan ayat bernada baget innocent)... tak pernah...adeke org buat camtuh

Saya: I selalu buat bende nih.. Jomla...kita buat...

1st name kami google ialah
Wan Nur Amira...
So yang keluar...jeng jeng jeng~ nothing yang stands out. Just a couple of friendsters and facebook, none are mine. Cuma satu sahaja iaitu blog ini... Memang x fofular lah insan kerdil(arguable) ini di world wide web..

Kami teruskan perjuangan kami menggoogle nama orang. Next up,
Nor Liyana Farzana..
the results were boring~few facebooks and friendsters and bla bla..
Tried to change it to
Liyana Farzana ~still boring!
Selepas itu, saya googlekan
Liyana...

Result pertama:
Liyana USA TOUR 2009...

apekah?????? hah?

Tergelak terbahak-bahak kami dalam bilik komputer tuh sehingga mengundang beberapa pandangan ke arah kami, mostly juniors (arh..tak kisah la, kitorg seniors huahua...ceh bajet berautoriti)...


Saspen punye saspen...saya menekan hyperlink itu... ini lah hasilnya....
so this is LIYANA!

hahahahaha terguling2 kami gelak lagi... Apparently, Liyana is
an African band that creates a signature Afro fushion blend through its melody, rythm and harmony...
Set aside the humour of this discovery, Liyana the Band is
pretty darn impresive... Although the members of LIYANA live in remote places all over Africa, they share the same hopes and dreams~and their music tells their story like it is...
And they are on
tour in the US... BRAVO LIYANA!!!
InsyaAllah nanti
si Liyana Farzana nih pun fly ikut the Band...buat LIYANA UK TOUR 2009 plak..heheh...

Dan pada hari ini, saya pun menggoogle lagi! this time sebab nak cari blog bapak saya yang telah lama terkubur..teringin plak nak baca puisinya.

carik punye carik..saya taip Rahmat Haroun... keluar
"Did you mean "rahmat harun"??
eyh rase cam nak cakap je kat google ,"aku taulah nama bapak aku sendiri ape"... tapi saya bersabar..tekan jelah rahmat harun blog... pang....terkejut beruk saya tgk blog "bapak" saya...manakan tidak satu gambar yang mengindicatekan itu Rahmat Harun amat mengejutberukkan...

*rahmat harun*

Saya sudah tidak mengenali ayah sendiri...ini amat mendukacitakan... Mana mungkin mamat berjiwa reggae itu ayah saya?? saspen saspen...baru miggu lepas saya berjumpa dengan ayah saya... takkan rambut dah panjang macam itu... so, carik punye carik akhirnya saya dapat tahu bahawa ada dua rahmat harun yang berkecimpung dalam arena yang sama......

haih.... lega hati ini .... jadi, pesanan saya kepada kalian yang curious nak tahu siapakah anda di mata tenet ini... googlelah nama anda dengan berhati-hati...jangan percayakan sepenuhnya search engine itu...

kelakar sungguh pengalaman saya menggooglekan nama kali ini... entah apa lagi benda2 yang menarik yang bakal saya temui pada masa akan datang...

Anda tunggu apa lagi?? google jangan tak google...

1 comments:

Khairuddin Khalid said...

>>Saya sudah tidak mengenali ayah sendiri...ini amat
>>mendukacitakan... Mana mungkin mamat berjiwa reggae
>>itu ayah saya??

hahah. tumpang lalu ye cik mira